Na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399) oraz Uchwały NR X.64.2024 Rady Gminy Grębów z dnia 26 listopada 2024 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty wprowadzono nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które od dnia 1 stycznia 2025 roku wynoszą:
• 26,00 zł miesięcznie od mieszkańca – jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
• 52,00 zł miesięcznie od mieszkańca – stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.
Zgodnie z powyższą uchwałą ustalono zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym
w wysokości 4,00 zł miesięcznie od stawki określonej powyżej, czyli:
• 22,00 zł od osoby w przypadku kompostowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym
• 26,00 zł od osoby w przypadku nie kompostowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym
Zmiana stawek nie powoduje obowiązku złożenia nowej deklaracji
Zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właściciel nieruchomości otrzyma w najbliższym czasie zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych
w dotychczasowej deklaracji wraz z blankietem opłat na 2025 rok.
Terminy płatności za odpady nie uległy zmianie. Wpłat należy dokonywać
w odstępach kwartalnych w terminach: do 31 stycznia, do 30 kwietnia, do 31 lipca i do 31 października, na rachunek bankowy Urzędu Gminy Grębów ustalony dla dokonywania tej płatności. Jednocześnie informujemy, że od dnia 01 sierpnia 2025 roku możliwa jest zmiana numeru rachunku bankowego do wpłaty za odpady komunalne.
Pouczenie:
Właściciel nieruchomości zobowiązany jest zgłosić każdą zmianę danych mających wpływ na ustalenie opłaty (zmiana liczby osób zamieszkujących nieruchomość, narodziny, zgon, zmiana właściciela, sprzedaż nieruchomości, zwolnienie od kompostowania) w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, w Urzędzie Gminy w Grębowie, pokój nr 5, numer telefonu: 15 811 27 61.
Zmiana stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi oraz ze wzrostem ilości odpadów odbieranych od mieszkańców. Zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami komunalnymi ma być systemem samofinansującym się.
W związku z powyższym w celu zapewnienia środków na jego prawidłowe funkcjonowanie konieczne jest pobieranie takiej opłaty od mieszkańców, aby wystarczała ona na realizację całości zadania, którym została obciążona gmina. O wysokości stawki opłaty, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach decydują koszty odbioru, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, koszty obsługi administracyjnej systemu oraz koszty edukacji ekologicznej
w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Wciąż dużym problemem są zaległości w opłatach. Przypominamy więc, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest daniną publiczną powstającą z mocy prawa, której obowiązek obliczenia
i termin zapłaty przez właściciela nieruchomości wynika bezpośrednio z przepisów prawa. Opłata nieuiszczona w terminie płatności powoduje z kolei obowiązek naliczania odsetek od zaległości podatkowych, co w konsekwencji może prowadzić do powstania kosztów egzekucyjnych, a te zgodnie z nowelizacją Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w 2021 roku, znacznie wzrosły.
Są to m.in.: oplata manipulacyjna za wystawiony tytuł wykonawczy w wysokości 100zł, koszty upomnienia w wysokości 16zł, opłaty egzekucyjne w wysokości 5% lub 10% oraz opłaty pocztowe. Chcemy podkreślić, że opłaty pobierane przez urząd skarbowy nie są przekazywane do Urzędu Gminy ani nie zasilają gminnego budżetu. Stanowią one przychód budżetu państwa. Natomiast prowadzenie egzekucji administracyjnej przez gminę to obowiązek wynikający z przepisów prawa, a nie wybór. Prosimy zatem aby rzetelnie podejść do informacji jakie przekazujemy o istniejącym zadłużeniu, by te koszty nie powstały i nie narażały domowych budżetów na nieplanowanie wydatki.